Wednesday, 24 December 2008

Estatika dan Vandalisma

Salam.

Balik dari Partizanskaya. Naik metro. mak aih. Terkejut aku. Buat pertama kali aku naik metro yg di dalamnya terdapat lukisan-lukisan. Sebijik mcm dalam De louvre, Paris. Cuma lukisan Mona Lisa ja yg tak ada








Sepanjang hampir 5 tahun setengah di perantauan, dan merata tempat telah aku jejak. Berlin, Milan, Paris, Rome, Porto, Lisbon, Madrid, Barcelona, Andalusia dan banyak lagi, tak pernah aku terjumpa kereta api bawah tanah yg di dalamnya terdapat nilai-nilai seni dan estatika seperti metro di Russia. Yang ada hanyalah paparan graffiti yang setengah elok dan setengahnya macam hampeh. Kesan pembangunan!

Tetapi berbeza di Moscow, Russia. Nilai-nilai kesenian dan estatikanya amat hebat dan subur di kalangan masyarakat. Ya la, sanggup memperjudikan lukisan-lukisan ini utk diletakkan di dalam metro dan lukisan-lukisan ini tetap sempurna seperti asalnya tiada cacat cela daripada vandalisma!

...Aku yakin, kalau aku buat teka-teki "di manakah terletaknya lukisan-lukisan tersebut?" for sure ramai akan jwb, "isk, soklan basic! sure la kat muzium!" :D

5 comments:

Sarah Mohd Shukor said...

Eh. Cantiknya. Tak penah tengok lagi yang ni.

JatBee said...

sarah: tu lah. Line izmailov banyak metro ni..huuhhu

chi am said...

bila la nak sampai sana..

Syed Danial said...

weyh..dah selalu naik metro pergi patah balik sampai izmailovskaya..tapi tak penah jumpe pn metro yg mcm nih..hehe

putri anai2 said...

kte pown x penah tgk..
hehehe