Sunday 6 February 2011

Hari ini..

Salam.

Tiada apa yang special sgt pasal hari ini, tapi aku rasa hari ni terbaik untuk memulakan sesuatu, ya lah mungkin sebab aku tgh cuti skarang, hari kelepasan.

Kelmarin sibuk jugak, lepas habis shif malam di A&E terus bersama sahabatku Dr. Asyraf layan nasi kandar di pasar besar Kangar, ya la the most famous and best in town. Sesudah tu, balik terus tidur la kan, sebab semalaman di kecemasan tak sempat nak tidur. nak kata sibuk tak lah jugak, tapi kes tak henti-henti. Sibuklah tu kan..

Tapi malam tadi eventful jugak shif aku, seorang pesakit di'intubate' sebab restless due to acute exacerbation chronic obstructive pulmonary disease. Dalam tanggapan aku mesti karbon dioksida pak cik ni tinggi punya lah, sebab itu jd mcm tu. Aku volunteer nak try chance intubate ni tp bagi laluan kat colleague aku, tak apa lain kali aku try.

Sepanjang malam tu ada lah beberapa pesakit aku admit. Bagi aku kerja di Jabatan Kecemasan ni sedikit sebanyak mengajar aku erti kehidupan. Di luar skop bidang kesihatan. Bagaimana seorang ibu membawa anaknya datang ke hospital merentas berpuluh-puluh kilometer, menunggang motor di tengah malam untuk berjumpa dengan doktor. Seorang ayah bawa anak kecilnya pada pukul 3-4 pagi, korbankan masa tidur semata-mata nak melihat anaknya sihat. Alhamdulillah, Allah mengizinkan aku melihat semua ini dan yang penting menjadikan aku salah seorang doktor yang mereka bakal bertemu :). Aku lakukan yang terbaik dan terdaya. Walaupun masih banyak yang perlu belajar tapi aku sedar it takes time..

HK selama 2 hari selepas itu. 1 hari niatnya nak habiskan masa di kenduri sahabat baik aku, En. Rozailme yang menamatkan zaman bujangnya. Dengan hasrat menunaikan harapan beliau untuk bertindak sebagai jurukamera di majlis kahwinnya nanti. Alhamdulillah semua berjalan lancar, wah tak sangka berpeluang dapat jadi wedding photographer. Hihi. 1 hari HK selebihnya pada hari ini, yang mana aku rasa banyak akan dihabiskan di rumah utk mentelaah buku-buku yg menggunung di rumah :)

Terjaga dari tidur macam biasa check email dan facebook aku. Nak update cerita pasal kawan-kawan. Tup2 seorang kawan aku lagi dah bertunang. Bukan dengan sapa pon, dengan kawan aku sorang lg jugak. Alhamdulillah. Semoga berbahagia dan selamat mendirikan rumah tangga. Usha di luar tingkap, termenung sambil hati cakap, syok jugak bertunang ni ye :D

Update drpd cerita mak, sahabat baik aku Ahmad Wafi yang sekarang menuntut di mesir kini dah berada di Jaddah utk diterbangkan ke Malaysia balik. Semoga selamat semuanya sahabat. kawan dari zaman budak2 lagi, sampai ke sekolah menengah, malah aliran kerjaya pon sama, dalam bidang perubatan, looking forward to work with u mate!

Akhir kata, entry kali ni tak lah se'ilmiah' seperti entry-entry sebelumnya, bukan maksud for the sake of blog atau apa, tapi nak share sikit lah babak-babak kehidupan aku dengan pembaca maya di sini. In Sya Allah pengisian ilmu akan menyusul nanti

*teringat kata-kata ustaz semasa kursus pra-perkahwinan hari tu (kursus saja okeh!)..semalam adalah sejarah, hari ini adalah anugerah, maka jadikanlah hari ini yang terbaik drpd semalam..hadith inspirasi dalam hidup aku utk terus bersemangat memulakan hari baru adalah mafhum hadis: kalau kiamat akan datang sebentar lagi, dan di tangan kamu ada sebutir benih pohon kurma, maka tanamlah ia, mudah-mudahan akan menjadi manfaat utk org lain..maksudnya jangan lah kita berputus asa hingga ke hembusan nafas yang terakhir :)

Ok semoga kita semua kekal di dalam Iman dan rahmat Allah

Song: "Sorry" by Buckcherry

No comments: