Saturday 12 February 2011

Mountain-biking

Assalamualaikum.

Hari ini buat pertama kali dalam sejarah semenjak kerja di Emergency Department ni, aku bangun awal pagi dengan niat nak berbasikal dengan kawan-kawan. Alhamdulillah, terbangun jugak.

Niat nak menjaga kesihatan diri dan belajar serba sedikit tentang kehidupan. Perjalanan bermula di rumah aku, dengan dik boss, mat Raop dan abg Nizam. Ingat malam td, waktu lepak di kedai BoBo, abg Nizam ckp tak jauh nak kayuh, 4 km saja. Memang sedap dengar 4 kilo tu, tapi andaian meleset. Kejap lagi aku cerita kenapa.


..Sampai di check-point

2 buah kereta meluncur laju menyusuri kaki bukit sampai lah ke tempat yang dirancang iaitu Wang kelian. Sesudah parking kereta, siap sedia dengan peralatan kami semua pon mengayuh. Dengan harapan "ala, 4km bukan jauh mana pon.."

Kayuh punya kayuh, abg Nizam kata "Ok,boleh 'change' gear siap-tukar gear rendah.."..Mak aii tudia nak mendaki rupanya, terkena aku kali ni. Ingatkan kayuh biasa-biasa saja, erm agak menyesal tak makan nasi lemak yg mak aku 'prepare' pagi tadi. Bukannya apa biasalah dah lambat..ha ha ha..

Sraaapp, Sraaapp kayuh lah aku pun, pergh boleh tahan jugak condong bukit ni, depan aku pon dah 'ghaib' dah si Mat Raoh dengan abg Nizam. Biasalah pro-biker mereka tu, kalau nak bandingkan aku dengan dik boss ni. Aku beralih ke belakang tengok dik boss dah berhempas pulas mendaki, aku pon tak kurang hebatnya, pecah peluh jugak lah, habis gear ringan la aku pakai ni. Saat tu, ada satu semangat berkata "Come on Aizat, cekal dan tabahkan hati, bukit ni tak selamanya akan condong naik.."..Ya aku kayuh lagi..

Terdetik dalam fikiran aku, ya inilah dikatakan cabaran yang sebenar. Mengingatkan aku erti sebuah kehidupan. Secara analogi-ada basikal rm 4000 pon kalau setakat nak kayuh atas tanah landai memang tak akan ada cabaran dan tak akan membuahkan kepuasan..Ya hidup ini mesti ada cabaran, ujian dan tak akan selama-lamanya hidup senang, bahkan SENANG itu sendiri pon merupakan ujian. Bila ada ujian, kita dapat mengenali siapa diri kita..KEMAMPUAN KITA..



Bak kata-kata mak aku yang selalu melekat di otak ini "Bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah.."

Sayup jauh di sana pendakian bukit aku berakhir, maka bersedialah untuk meluncur laju menuruni lereng bukit..Zaaapppppp meluncur deras, bagaikan suatu nikmat yang mana setelah hampir 30 min berhempas pulas mendaki, akhirnya inilah kepuasan yang ditunggu-tunggu..



Kami sampai di tapak Wang Kelian tepat pada pukul 10 pagi dan bersarapan pagi di sempadan Perlis-Thailand. makan apa lagi, makanan famous iaitu 'pulut ayam'.


Cara-cara memasak pulut ayam.

...Hidup umpama menaiki sebuah roller coaster, kita tidak akan merasakan debaran dan cabaran jika perjalanannya hanya lurus dan perlahan. Maka itu diadakan rel yang mencabar, ada turun dan naiknya, bahkan ada kalanya kita diterbalikkan dan roller coaster dipandu dengan kelajuan yang maksimum agar kita dapat merasai nikmat permainan tersebut.

Roller coaster mengganas

Secara konklusinya kehidupan ini tidaklah mudah seperti yang dirancang dan diharap. Mesti ada cabaran, isunya bagaimana kita akan 'handle' cabaran itu. Adakah kita akan terus mencabar atau jatuh terbungkam dan bercalar?...Ya, di saat itu akan tersingkaplah siapa diri kita ..ya itulah kita yang sebenarnya...

"Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tidaklah orang yang berputus asa daripada rahmat Allah, melainkan orang kafir." (Surah Yusuf 12:87)

Song: "Revolusi" by Bunkface


Ni lah Mat Raop dengan gaya ala-ala baby face nya

No comments: