Tuesday 15 March 2011

09.03.11

" Ijat, kakak hang dah bearing down"..gerak bahasa SMS yang diterima drpd colleague aku yang sekarang bertugas di jabatan yang mencabar iaitu O&G. Ya, pada tarikh ini kak yu (Akak aku) sedang berjuang untuk melahirkan seorang baby dan sekarag dia berada di dalam labour room. Aku pulak yang gelabah.

Cepat-cepat aku capai saja baju yang sempat dicapai, pakai neck-tie zassss berdesup meluncur laju Pesona menuju hospital. Kebetulan petang tu aku kerja shif petang. Pergh agak gugup jugak nak tengok kakak kandung sendiri berhempas pulas nak melahirkan baby ni.

Sesampainya, mmg akak aku tengah bearing down. Sister A, merangkap ketua kumpulan penyambut bayi cakap Os full (Bukaan pintu rahim) pada pukul 2.10 ptg. Sekilas pandang tengok jam di dinding, 2.25ptg. Owh, ok still got time for 2nd stage. Aku, macam biasa ucap ayat-ayat standard di dalam labour room (teringat zaman posting O&G) ..kak yu! sikit lagi, sikit lagi tu..teran!!..angkat kepala, tengok perut, teran macam sembelit.."..."sikit lagi nak jadi ibu ni..sikit lagi".."..ayat-ayat ni nampak saja macam baby tu nak keluar dah, tapi pada hakikatnya rambut pon x nampak lagi.hak hak hak..suatu ayat perangsang di dalam labour room..

Jam menunjukkan 2.35pm. Pergh, gelabah beb. Rambut baby dah nampak dah, tapi cuma kak yu macam penat ja nampak sikit. Ayat-ayat perangsang terus diberikan. Bukannya apa, FYI 2nd stage ni bermaksud bermula daripada bukaan penuh pintu rahim, iaitu 10 cm sehingga keluarnya bayi tersebut hendaklah tidak melebihi satu jam, untuk ibu-ibu yang beranak sulong ni. So, kalau lebih daripada sejam, kemungkinan doktor akan menggunakan instrumental method untuk mengeluarkan bayi tersebut..seperti vacuum dan forceps..dan itulah yang aku tak mau..

Jam berdetik. Tik Tok Tik Tok. Rambut bayi makin nampak. Tiba-tiba, sister A cakap "Dr. Aizat, mai sini ganti saya fundus kakak kamu ni.."..pergh, mmg cabaran nak fundus kakak sendiri.(fundus-bermaksud menekan perut untuk membantu si ibu meneran)..

"Bismillahirrahmanirrahim", aku pon men-fundus. Dengan izin Allah, dengan sekali tekan, Alhamdulillah kepala baby dapat dikeluarkan..pergh, berpeluh gwa beb! Selesai 2nd stage. Sekarang giliran tangan dan kaki. Alhamdulillah semudah A B C, baby sempurna dilahirkan tepat pada pukul 2.40 ptg..

Eisyah Mysara :)

Eisyah Mysara, telah selamat dilahirkan pada 09.03.11 tepat pada pukul 2.40 ptg. Syok weih dapat nak menakan ni. pergh, ni tara anak menakan tak anak sendiri lagi, hik hik hik. Aku tengok muka kak yu pon penat, ya la, sakit weih nak bersalin ni, walaupun aku tak pernah rasa la kan, tapi pengalaman selama 4 bulan sambut baby ni terasa la aura dia. Beb, sampai aku pernah kena sound jugak la kan, biasala kes sakit sangat sampai semua orang depa nak sound. hahaha..

Baby comel kak yu dimasukkan selama 5 hari di NICU disebabkan Congenital Pneumonia (biasa la budak-budak baru lahir ni depa macam cultural shock sikit sampai oxygen pon drop..hak hak hak then masuk NICU buat chest xray nampak la hazziness sikit)..baby diberikan antibiotik selama 5 hari (Prosedur biasa)..Extend lagi kat ward SCN selama 1 hari disebabkan jaundice..normal la tu..

kak yu bersama baby comelnya

Hari ni, kenduri kesyukuran dan akikah Eisyah. Alhamdulillah. Allah melancarkan semua perjalanan tentatif kehidupan keluarga kami...dan kepada Eisyah Mysarah, buah hati ayah cik..Selamat datang ke dunia yang sementara ini, semoga menjadi anak solehah yang akan menegakkan kalimah Allah dan berjuang unuk ibu dan ayah dan juga negara.....

Cucu Tok Ayah..


Tahnik oleh 2 imam besar Masjid Alwi.

Dalam Sahih al-Bukhari, terdapat riwayat dari Abu Musa r.a. yang mengatakan: “ Aku pernah mendapat anak lelaki, maka aku pun membawanya kepada Rasulullah s.a.w. maka dinamakannya Ibrahim, kemudian ditahnikkan dengan kurma, lalu didoakannya agar dicucuri berkat, kemudian dia pun menyerahkan kepada ku.”

Nota kaki: Dok melayan Wii-Fi free..

2 comments:

Sarah Shukor said...

Salam Aizat.

Tahniah utk Kak Yu!
Tahniah jugak kat mak pak hang dapat cucu baru. Huhu.

JatBee said...

Salam sarah.

Tak dilupakan kpd awk, tahniah dan selamat pengantin baru :)